Wij vieren onze cultuur

Op 11 november 2020, over deze onderwerpen: Cultuur & erfgoed
De nieuwe cultuurkalender voor Lille is een feit

We willen het aanbod uitbreiden én inzetten op laagdrempeligheid

Zoals u weet, startte onze gemeente in september 2019 met een tekenacademie in samenwerking met de Academie voor Beeldende Kunst van Herentals. De opstart van de tekenacademie kadert in een veel groter cultureel plan dat ons gemeentebestuur onder leiding van N-VA Schepen voor Cultuur, Tom Kersemans wil uitrollen.

“We willen de interesse van kinderen en jongeren voor de verschillende aspecten van kunst en cultuur vergroten.” zegt Tom, “Als we cultuur niet van jongs af aan kunnen aanbieden aan onze jeugd, vindt zij later misschien nooit de weg naar culturele en creatieve zelfontplooiing”.

Het cultureel plan omvat naast lessen beeldende kunst ook lessen muziek, lessen drama en woord en lessen klassiek ballet. Verder willen we in samenwerking met de scholen de toegang tot culturele activiteiten voor kinderen vergemakkelijken. Onze visie is dat we cultuur van jongs af aan onze jeugd moeten kunnen aanbieden. Hun interesse in kunst, cultuur en muziek moet als het waren “getriggerd” worden. Hiermee willen we hen een pad aanbieden naar creatieve zelfontplooiing. Het cultuurplan richt zich daarnaast ook tot de minder jonge inwoners. De nieuwe cultuurkalender van de gemeente is uitgerold en daarnaast werken we aan een platform voor e-boeken en een speelotheek om de bibliotheek digitaal nóg toegankelijker te maken en het aanbod te diversifiëren.

Meer info over de tekenacademie

Meer info over de lessen muziekinitiatie

Meer info over de cultuurkalender

Meer info over het e-boekenplatform