Muziekinitiatie groeit

Op 8 juli 2020, over deze onderwerpen: Cultuur & erfgoed
Muziekinitiatie groeit in Lille

Het leerlingenaantal van de lessen muziekinitiatie stijgt forst in onze gemeente. Muziekinitiatie zijn lessen muziek die voorafgaan aan de alom bekende lessen Muzieklab, of de “notenleer” van vroeger. Tijdens deze lessen maken leerlingen van het 1ste en 2de leerjaar spelenderwijs kennis met muziek door middel van versjes, toneeltjes, liedjes, ritmisch bewegen en kleine instrumenten zoals trommels, tamboerijnen, xylofoons en ander klein slagwerk.

Door promotie vanuit de gemeente stijgt het leerlingenaantal van 23 (schooljaar 2019-2020) naar maar liefst 63 leerlingen in het komende schooljaar. Dat is meer dan tweemaal zoveel. Er worden klassen ingericht in Wechelderzande, Gierle en Lille (ook voor leerlingen Poederlee).

Nieuwe klassen richten we in op basis van een interessebevraging bij de bevolking en via de pre-registratie bij de gemeente. Deze werkwijze werd vorig jaar ook met succes toegepast voor de tekenacademie.

De verdere ondersteuning en promotie van de tekenacademie kadert in het nieuwe cultuurplan dat onze gemeente uitrolt, onder leiding van Schepen van Cultuur, Tom Kersemans.

“We willen de interesse van kinderen en jongeren voor de verschillende aspecten van kunst en cultuur vergroten.” zegt Tom, “Als we cultuur niet van jongs af aan kunnen aanbieden aan onze jeugd, vindt zij later misschien nooit de weg naar culturele en creatieve zelfontplooiing”.