Gemeenteraad april '21

Op 1 mei 2021, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën, Cultuur & erfgoed, Ruimtelijke ordening
Gemeenteraad april 2021

Nieuwe trouwzaal in het Huis Goetschalckx

Vanaf mei 2021 zullen de trouwplechtigheden in onze gemeente doorgaan in de nieuwe trouwzaal op de benedenverdieping van het Huis Goetschalckx in de Rechtestraat in Lille, naast het gemeentehuis. De inhuldiging van de trouwzaal is nauw verbonden met de oplevering van het park naast het gemeentehuis. Dit park heeft ook de toepasselijke naam "Park Goetschalckx" gekregen naar het huis dat zich op de kop van het park bevind. Het park bevat ook een nieuwe avontuurlijke speeltuin die reeds een tijdje is ingespeeld.

Het huis werd opgericht in Engelse cottagestijl door wijlen dokter Emiel Goetschalckx. Het huis werd in de loop van de jaren uitgebreid maar werd in de oorspronkelijke staat hersteld net voor de eeuwwisseling. Tenslotte werd het gebouw gekocht door de gemeente Lille in 2008, maar bleef het lange tijd zonder functie. Eerst waren er plannen om het OCMW in het huis onder te brengen, later werd echter door het toenmalige bestuur besloten om de politie in het huis in onder te brengen. De verhuis van de politie zou gepaard gaan met een groot hekwerk dat voor de nodige veiligheid had moeten zorgen. We zijn blij dat bij het begin van deze legislatuur deze plannen definitief werden afgevoerd en dat er in de plaats gekozen is voor een trouwzaal.

In de gemeenteraad werd er ook een reglement goedgekeurd dat het inplannen van plechtigheden in goede banen moet leiden. De plechtigheden zullen doorgaan in de daguren, er kan geparkeerd worden op de grote parking voor het gemeentehuis of op de kleinere parking aan de achterkant. Huis goetschalckx is ingericht met een kleine keuken waardoor er na de plechtigheden een glaasje kan gedronken worden en een hapje genuttigd. Het reglement zal er ook voor zorgen dat mogelijke overlast tot een minimum beperkt wordt.

Aankoop gronden voor veiligheidscentum Achterstenhoek

De hulpverleningszone Taxandria waartoe onze gemeente behoord, wil tegen 2025 een eigen brandweerkazerne in Lille in gebruik nemen om te kunnen voldoen aan een adequate hulpverlening in de gemeente. Om dit te kunnen waarmaken zijn er een aantal gronden op het bedrijventerrein Achterstenhoek aangekocht die grenzen aan de huidige werkhal van de gemeente en het containerpark.

Op termijn wordt op deze locatie een veiligheidscentrum opgericht waar zowel brandweer, politie als Rode Kruis onderdak zullen krijgen. De hulpverleningszone is al een tijdje bezig met het recruteren van vrijwillige brandweermannen die de brandweerkazerne zullen bemannen. Naast het gebouw op zich is er ook plaats voor een degelijke oefenplaats voor de brandweerlieden. Een groene buffer wordt voorzien tussen de terreinen en de achtertuinen van de bewoners van de Boskant. Er is op termijn ook de mogelijkheid om het containerpark, dat toch al een tijdje met plaatsgebrek kampt, uit te breiden.

Negatief advies Leidingsstraat Haven A'pen - Ruhrgebied

De Vlaamse Regering keurde op 18 december 2020 de startnota goed voor de opmaak van het GRUP Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen). Dit GRUP (Gewestelijk Ruimtelijk UitvoeringsPlan) heeft als doel een reservatiestrook vast te leggen voor een ondergrondse leidingstraat tussen de haven van Antwerpen tot aan de grens met Nederland (Geleen) en verder door tot in het Ruhrgebied. Een leidingstraat is een zone waarin pijpleidingen gebundeld kunnen worden aangelegd.

Lille is één van de vele gemeenten waar de mogelijke tracés invloed op zal hebben. Het zogenaamde "noordelijke-" of "openruimte"-tracé doorkruist op die manier de ganse gemeente, van het noordwesten tot het zuidoosten. Hierdoor wordt over een gigantische lengte de openruimte geïmpacteerd, met mogelijke gevolgen voor de openruimtekwaliteiten en met mogelijke gevolgen van de openruimtegebruikers.

Op de gemeenteraad werd het voorstel van N-VA en Groen om een zeer uitgebreid advies en bezwaar in te dienen tegen de plannen van de leidingsstraat quasi unaniem goedgekeurd over de aanwezige fracties.
Meer informatie kan u hieronder terugvinden: https://www.lille.be/nieuwsdetail.aspx?id=4498