De beste wensen voor 2020!

Op 6 januari 2020, over deze onderwerpen: Cultuur & erfgoed

Onze Burgemeester sprak de Lillenaren toe op de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de gemeente Lille. Deze nieuwjaarsreceptie streek voor het eerst in lange tijd neer op een nieuwe locatie: de nieuwe basisschool van Gierle. De grote speelplaats vervulde een prachtrol als centrale ontmoetingsplaats waarrond ook de etens- en drankenkraampjes hun plaats vonden. Het was een geheel van gezellig geroezemoes, van hartelijk gelach, van klinkende glazen en van lieve wensen. Binnen in de nieuwe kapel zorgde de Gielse Harmonie met veel enthousiasme voor de culturele noot. De Lillenaren weten echt wat het is om het jaar goed in te zetten.

Volgend jaar zal een ander dorp zich gastheer mogen noemen. We vertellen nog niet hetwelke, maar we zijn er zeker van dat het ook een succes zal zijn, want elk van onze 4 dorpen kan pronken met hun eigen troeven.

De N-VA afdeling van Lille wenst iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Hieronder kunt u nogmaals stilletjes genieten van Marleen's speech:

Lieve mensen

Welkom in het mooie dorp Gierle, in onze prachtige nieuwe school. Gierle heeft er lang op gewacht maar nu kunnen alle Gierlenaren terecht trots zijn op hun nieuwe school en de zorgvuldig bewaarde kapel die tevens haar functionaliteit heeft bewaard. De schoolkinderen kunnen er ’s middags hun boterhammetjes opeten en op de eerste verdieping kan er vergaderd worden. Wij zijn er samen met jullie van overtuigd dat er zelfs in een monument moet geleefd kunnen worden.

Vandaag zijn we te gast in het geboortedorp van Louis Neefs, Ludwig voor de echte Gierlenaren. Jullie horen dat goed: ik zei bewust ‘dorp’ want ons nieuwe logo vat het samen: we zijn 1 gemeente Lille die bestuurt maar wij bestaan uit 4 dorpen waarin onze inwoners, jullie dus leven en wonen en ieder is trots op zijn of haar eigen dorp. Daar is helemaal niets mis mee.

Vandaag zijn we 5 januari, jullie hebben waarschijnlijk talrijke goede voornemens. Ook wij, de schepenen en ikzelf, hebben een lijstje met goede voornemens voor onze vier prachtige dorpen neergepend in een ambitieus meerjarenplan dat jullie eind december in jullie brievenbussen vonden. Samen met onze medewerkers in het gemeentehuis, het OCMW-huis, de bib en de technische hal willen we ruim maar haalbaar investeren in onze vier dorpskernen om samen met jullie trots te zijn op wie we zijn en op wat we hebben.

En we hebben al veel, al zeggen we het zelf. Ook het voorbije jaar zijn we als nieuw bestuur al voor jullie aan de slag gegaan. Naast het inwerken in dossiers hebben we o.a. een bevolkingsbevraging georganiseerd waaruit bleek dat jullie echt zitten te wachten op een zwembad – dat er wel degelijk komt! – en dat jullie zich zorgen maakt over het drukke verkeer in onze straten. Ondertussen hebben jullie gemerkt dat wij wel degelijk rekening houden met jullie verzuchtingen: overal rond onze dorspsscholen liggen er nu fietsstraten, ook hier in Gierle. De Beek aan de Vlindertuin komt nog aan de beurt, de Rechtestraat in Lille kreeg een nieuwe laag en is fietsvriendelijker aangelegd, in heel wat straten testten we verkeersremmende maatregelen uit, die we na bevraging in de buurt hebben aangepast of een definitief karakter hebben gegeven. Wanneer ons nieuwe mobiliteitsplan helemaal rond is, zal dit de leidraad zijn om onze straten een voor een doordacht aan te pakken.

Maar er is meer, ook cultuur heeft voor dit nieuwe bestuur een voetje voor. We organiseerden in onze vier dorpen afdelingen van de Herentalse tekenacademie, die op zeer veel enthousiasme werden onthaald. Het deed en doet ons merkbaar deugd. Ook ‘Lille zingt’ was een groot succes, in 2020 zal zowel 11 juli als 15 augustus een dag om te feesten worden!

In verband met het meerjarenplan dat jullie ongetwijfeld al helemaal doorgelezen hebben en aan de feesttafel ruim besproken hebben, willen we nog het volgende kwijt: in Wechelderzande, Lille en Poederlee werken we verder aan de wensbeelden. In Gierle is er nog geen wensbeeld aangevat, maar dat komt er vast en zeker. Jullie luide roep om een nieuwe turnzaal is niet in dovemansoren gevallen, ook wij weten maar al te goed hoe versleten zaal St-Jan is. Daarom
zullen we ook een wensbeeld voor het dorp Gierle op poten zetten. Een eerste zetje is al gegeven: de aankoop van twee gronden in Brulens zit in de pijplijn. De rest volgt, dat beloof ik hier. Maar daar is wel geduld mee gemoeid. Ook een Gierlenaar weet dat Rome en Parijs niet op 1 dag zijn gebouwd.

Tot slot wil ik als jullie burgemeester nogmaals benadrukken hoe belangrijk wij jullie maar ook jullie mening vinden. Wij zijn en blijven voor jullie een heel bereikbaar team, daarom doe ik deze warme oproep: neem deel aan de bevragingen die wij organiseren, schrijf jullie in voor de adviesraden die we gaan opstarten. Wij van onze kant komen naar jullie toe op jullie talrijke dorpsactiviteiten die wij zeer appreciëren. Geef ons gewoon een seintje!

En laten we nu dan samen klinken op onze mooie plannen voor dit en volgende jaren! Proost en hou het veilig, lieve mensen!