U bent hier
Transparantie over snelheden gemeten in de Mertensstraat
Onze burgemeester kruipt in haar pen om transparantie te brengen in een debat dat vertroebeld is door cijfers die uit context weggeknipt zijn. De cijfers in z'n volledigheid scheppen een veel duidelijker en eerlijker beeld van de situatie.
Burgers die meetresultaten opvragen, die krijgen die van ons, in alle transparantie. Want die gegevens dienen om de verkeerssituatie in onze dorpsstraten te kunnen evalueren en tot gedragen beslissingen te komen. Niet eenvoudig, dat beseffen we allen. Wanneer burgers dan enkel die cijfers op Facebook publiceren die hun standpunt onderstrepen, dan ruikt die berichtgeving naar manipulatie en stemmingmakerij, dan moet ik wel in mijn pen kruipen, ook al is mobiliteit mijn bevoegdheid niet! Hieronder vindt u alle gegevens, ongefilterd.
De bijlages kan u rechts van deze pagina bekijken.
Toelichting bij bijlage 1
Zoals u ziet, zijn dit cijfers van 25/1/2023-07/02/2023, er werd gemeten op het rechte stuk van de Mertensstraat, voorbij de boerderij richting Herentalsesteenweg. Op dat stuk mag er 70km/u gereden worden.
Vmax wil zeggen: de hoogste snelheid die 1x tijdens die periode bereikt werd. Enkel die kreeg de Facebookgebruiker te zien! De kolom die u niet te zien kreeg, is de V85.
Wat is de V85?
Een belangrijk cijfer bij de metingen is de V85 of de V85-snelheid. Eenvoudig uitgelegd is dat de snelheid die door 85% van de bestuurders niet overschreden wordt. Een voorbeeld om het duidelijk te maken: De V85 is 45 km/u. Dat betekent dat 85% van de passanten 45 km/u of minder reden en dat 15% van de passanten harder reed dan 45 km/u.
De V85 was bij deze meting 67km/u. 85% van de autobestuurders reden dus 67km/u of minder.
Toelichting bij bijlage 2
Zoals u kan zien werd die snelheid van 161 km/h gehaald op zondag 29/01 om 20:14:37. Voor de volledigheid heb ik de metingen van ongeveer een uur ervoor en erna toegevoegd. Ik heb in rood aangeduid die snelheden die boven de 70 km/h gingen.
Om samen te vatten
Ik heb u 6 jaar geleden transparantie beloofd, die krijgt u in dit dossier ook. Ik praat onder geen beding overdreven snelheid goed, ik wil gewoon een eerlijk debat met correcte cijfers want er zijn wel degelijk nog steeds verkeersveiligheidsissues in onze woonstraten. Eén daarvan is de verbinding Boskant-Boskapelstraat-Mertensstraat.
Wij zijn zeker niet de grootste verdedigers van alle verkeersremmende maatregelen die ondertussen in onze dorpen zijn ingevoerd maar door het gedrag van enkelingen werden we soms gedwongen deze onpopulaire maatregelen te nemen. Zeker als 15% (denk aan V85) zich asociaal blijft gedragen in woonwijken waar kwetsbare personen zich op de baan begeven, te voet of met de fiets. Wij zijn van mening dat de 85% (denk aan V85) die zich wel houdt aan de regels NIET mee moet ‘gestraft’ worden voor die 15% snelheidsduivels.
Het alternatief voor ons is een strengere aanpak van de zware overtredingen en daar zal zeker sterker op worden ingezet de volgende legislatuur want kinderen en ouderen moeten zich ook veilig op de weg kunnen begeven. Wie graag ‘achterdoor’ naar Herentals rijdt of van Herentals terugkomt, dat kan, dat mag! Maar wie niet horen wil, zal voelen!
Mocht u geïnteresseerd zijn om het hele Excelbestand van die 14 dagen te bestuderen, dan kan dat uiteraard. Geef ons gewoon een seintje.
Uw burgemeester
Marleen Peeters