Visie N-VA Lille op windturbines langs E34

Op 25 september 2019, over deze onderwerpen: Milieu en Energie
Windturbines

Vooreerst wil N-VA Lille benadrukken dat wij niet tegen groene energie zijn, dat wij samen met de rest van de wereld beseffen dat alternatieve energiebronnen zoals zonne-energie, windenergie, geothermie alsmaar belangrijker worden.

MAAR … wat we hier vandaag willen aankaarten is dat niet elke locatie geschikt is om windturbines in te planten. Het is niet omdat er toevallig een snelweg door onze mooie dorpen loopt, dat deze locatie per se de juiste is. Het is niet omdat het verkeer op die snelweg almaar toeneemt zodat ook het achtergrondgeluid alsmaar luider klinkt – het recente fluisterasfalt ten spijt – dat de bewoners aan die snelweg nog meer overlast in hun leven moeten toestaan. Zij leven in het weekend ook al met het enerverende geluid van het motorcrossterrein dat blijkbaar ook nergens anders ingeplant kan worden. Blijkbaar is diezelfde snelweg ook de perfecte locatie voor een doortrekkersterrein!

MAAR … trop is teveel. Common sense moet hier primeren, alle druk van bovenliggende bestuursorganen ten spijt. Wie in onze mooie dorpen woont, mag en moet zijn/ haar stem laten horen en moet gehoord worden.

Waarom vindt de bovenliggende overheid ons stuk snelweg een geschikte inplantingszone?

 

We zouden het niet weten want in de Provinciale screening windturbines van januari 2010 lezen we in het voorwoord:

“Hierbij vertrekken we vanuit het ruimtelijk principe dat grote windturbines best zoveel mogelijk geclusterd worden met reeds bestaande infrastructuren (autosnelwegen, grote industrieterreinen, …). Binnen deze zones worden gebieden uitgesloten omwille van hun natuurlijke, landschappelijke waarde of omwille van bewoning.”

Op blz. 27 lezen we:

“We zijn echter van mening dat de provincie Antwerpen al sterk bebouwd en versnipperd is. De laatste gavere landschappen dienen dan ook zo veel mogelijk gevrijwaard te blijven, ook van de inplanting van windturbines.”

N-VA Lille is ervan overtuigd dat onze dorpen tot die laatste gavere landschappen behoren en dus gevrijwaard moeten worden.

Er is in de screening ook steeds sprake van de positieve aanknopingspunten binnen de infrastructuren waar inplanting mogelijk is, nl.

  • Stedelijk gebied: neen;
  • Bedrijventerrein zoals de haven van Antwerpen en de Poort van Meer en Hoogstraten: neen;
  • Lijninfrastructuur, bv. snelweg: ja

Conclusie: score positieve aanknopingspunten: 1/3

 

Onder de negatieve aanknopingspunten lezen we:

“Voor de natuurlijke structuur worden alle gebieden met een strikte bescherming op Vlaams of Europees niveau uitgesloten. Dit zijn: o.a. VEN-gebieden; Vogelrichtlijngebieden; Habitatrichtlijngebieden; Vlaamse en erkende natuurreservaten.

De grote natuurlijke structuren uit het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen, die eveneens aangeduid zijn als zones met een strikte bescherming op Vlaams of Europees niveau, zijn: o.a. de bos- en heidegebieden ten oosten van Antwerpen (onder meer Zandhoven, Grobbendonk, Vorselaar, Lille en Kasterlee); “

In het overzicht van de meest geschikte locaties nadat de negatieve aanknopingspunten van de positieve zijn afgetrokken komt onze zone NIET meer voor!

 

Hoe trachtte de bovenliggende overheid een niet-geschikte zone toch geschikt te verklaren?

Door op aandringen van de gouverneur in januari 2016 de gemeenteraden van Vorselaar, Lille en Vosselaar een visietekst te laten overtekenen. N-VA Lille vroeg toen vanuit de oppositie om niet te tekenen, omdat we de visietekst als een vrijgeleide zagen. Vosselaar zag al snel haar fout in en trok zich uit de visietekst terug. N-VA Lille vroeg aan het toenmalige bestuur om haar steun ook terug te trekken. Onze vraag viel in dovemansoren.

 

Wat willen de windturbinebouwers nu neerplanten in onze zone die eigenlijk niet geschikt is bevonden?

2 windturbines van 200 m hoog aan de kant van Vorselaar/Lille  en 8 windturbines van 200 m hoog aan de kant van Lille/Vosselaar.  De ruimtelijke en landschappelijke impact zal gigantisch zijn om van de impact op mens en natuur nog maar te zwijgen.

De windturbines langs de kant van Gierle staan links en rechts van de snelweg, verdeeld over drie aparte aanvragen, deze maand ligt de aanvraag van windturbines 1,2 en 3 voor. Dat wil zeggen: 3 van de 9. Wat nu met het principe van de gouverneur: “een en ondeelbaar” is toch haar motto?

Heeft het te maken met windturbine 8 die te dicht bij een waardevol bosgebied ligt en waarvoor onze burgemeester op donderdag 26/09 bij de gouverneur wordt ontboden? Met andere woorden: een aanvraag met alle 9 windturbines kan nog niet, en de bouwers willen graag in 2019 landen want in 2020 zakken de subsidies drastisch!

 

Waar liggen de 8 turbines op Lils grondgebied?

Windturbine 1-2-3: in Lille en Gierle: op het Rolleken en op Hemeldonk: volgens de VLArem norm ver genoeg verwijderd van de bewoning, nl. 300 m maar volgens onze buurlanden al te dichtbij: zij hanteren de norm x2 of x3 de tiphoogte, dus 600 à 900 meter!

Windturbine 8: De skivijver aan de Rollekesbrug: geen probleem aldus de bouwers want er is van permanente bewoning geen sprake. Dat de windturbine wel erg dicht bij een skivijver ligt waar elk weekend waterskiërs met hart en ziel oefenen, waar nationale competitie plaatsvindt, waar sporters met nationale en internationale uitstraling oefenen, wat maakt het allemaal uit. Ze wonen er toch niet permanent?!

Windturbine 9: Aan de Lilse Bergen, op een weiland dat elk jaar opnieuw verhuurd wordt voor 1 van de grootste evenementen aan de Lilse Bergen, pal naast het weiland dat de gemeente Lille verpacht aan de Lilse Bergen en dat voor jeugdkampen kan gehuurd worden. Momenteel is de gemeente Lille voor 50% eigenaar van de grond, tegen het einde van het jaar hoopt de gemeente de andere helft ook te verwerven. Voorts is de gemeente 20% aandeelhouder van de vzw.

Windturbine 5 en 6 worden aan het GielsBos ingepland, op grond van het GielsBos: wij vrezen de impact op bewoners die niet of amper voor zichzelf kunnen opkomen. Maar ook hun ouders hoeven niet officieel op de hoogte gebracht. Zij wonen er immers niet!

Waarom worden er geen windturbines ingepland aan de andere kant van de snelweg, weg van de bewoners van het GielsBos en de inwoners van Vosselaar? Omdat daar het Grotenhoutbos ligt,  Europees beschermd, dus daar kunnen geen windturbines komen. Voor de bomen gelden dus Europese richtlijnen, voor de mens: VLArem richtlijnen. 300 m afstand is voldoende, weet u nog wel?!

Wat is er loos met de aanvraag aan de kant van Vorselaar/Lille?

 

Voor ons is het overduidelijk: dit is een overduidelijk gemanipuleerd dossier.

Waarop baseren we onze conclusie:

1) In het GRUP Vliegveld Malle lezen we:

“De noordelijke drempels van de beton- en graspiste moeten 150 m in noordoostelijke richting verschuiven en de graspiste moet ingekort worden tot 500 m. Op die manier blijven ook de mogelijkheden voor het inplanten van windturbines ten zuiden van de E34 maximaal gevrijwaard.”

Dan nog moeten de windturbines op een afstand van 500 m van de snelweg worden gebouwd.

Hoe zit het dan met de eis van de gouverneur en de visietekst om ze zo dicht mogelijk tegen de snelweg te bouwen?

 

2) Worden die windturbines nu 142 m of 200 m hoog?

Dat is nog steeds niet duidelijk hoewel de aanvraag is ingediend. Waarom is dat niet duidelijk? Skeyes, het vroeger Belgocontrol die de veiligheid en efficiency van het vliegverkeer 24/7 verzekert, vindt het enkel veilig als de windturbines slechts 142 m hoog zijn. De windturbines liggen immer in de aanvliegroute naar de luchthaven van Deurne. Toch zit in de aanvraag een hoogte van 200 m want er zijn nog steeds gesprekken bezig tussen Skeyes en de gouverneur. Is de veiligheid van het luchtverkeer van ondergeschikt belang aan de bouw van windturbines op een plek die er duidelijk niet geschikt voor is?!

Wat vertelden de windturbinebouwers aan het schepencollege:

windturbines van 142 m verliezen de helft van hun opbrengst en we kunnen ook niet wachten op het definitieve besluit van Skeyes want in 2020 ontvangen we minder subsidies en dan wordt het project niet meer rendabel genoeg.

Één van de windmolens wordt verplaatst richting Wechelderzande omwille van de nabijheid van het Kindernouw dat op minder dan 150 m ligt. Waarom werd daartoe niet vroeger besloten? Storm beweert dat de windturbine slechts 50 of 60 m richting Wechelderzande wordt opgeschoven, volgens Storm te verwaarlozen: voor ons is dat meer dan 10%!

3) Alle 6 windturbines worden gebouwd op waardevol agrarisch gebied.

Dat wil zeggen dat er zeer stricte voorwaarden voor het gebruik van dergelijke gebieden zijn. Je mag er bv. geen paardenstal of loopmolen bouwen maar windturbines van 200m hoog met vele kubieke meters beton in en boven de grond, dat is dan weer geen probleem! 


4) Windturbines op een afstand van 500 m van de snelweg, de zogenaamde tweede lijn zet de deur open voor de bouw van windmolens op een eerste lijn, momenteel aangevraagd door Eneco. Voorlopig wil de gouverneur enkel windmolens van Storm – wat dan met het concurrentieprincipe? – maar wie zegt dat dat principe weer geen principe meer is binnen enkele jaren? En dan blijft er nog altijd de derde lijn, nog dichter bij Broekzijstraat en omgeving.

 

Voor ons is het glashelder: deze zone is niet de geschikte locatie voor windturbines en er is duidelijk ingegrepen in het proces om de bouw toch maar mogelijk te maken.

 

Gelijk met de aanvraag voor de windturbines loopt het openbaar onderzoek van de MER

 

Dit milieu-effectenrapport bult van bewoordingen als:

Beperkt negatief effect en verwaarloosbaar effect: zonder cijfers te tonen zijn dit holle woorden.

Nergens wordt er vermeld dat de geringe toename van het geluid omwille van het reeds aanwezige geluid van de snelweg er wel voor zorgt dat het geluid eens zo ver te horen is, bv. 40dBA plus 40dBA is 43dBA, op het eerste zicht niet zo veel meer maar per toename van 3dBA verdubbelt de afstand dat dat geluid hoorbaar is!

Er is ook altijd sprake van “woonkernen”: bedoelt de aanvrager dan het centrum van Wechelderzande en Gierle? En wat dan met Achterste Moereind, Rolleken en Hemeldonk? Op de infovergaderingen bleven de aanvragers daar zeer vaag over.

Landschappelijk inpasbaar lezen we in het MER: waardevolle agrarische gebieden aan de ene kant en aan de andere kant ziet de landschapskaart groen van de bossen: telkens er een zone zonder bomen langs de snelweg voorkomt, planten ze een windturbine in. Dat heet dan landschappelijk inspasbaar!

 

Wat ontbreekt er in alle twee de MER’s:

  • Enig onderzoek naar ultrasoon geluid, de zogenaamde lage frequenties
  • Enig onderzoek naar trillingen die zich onder de oppervlakte voortbewegen
  • Enig onderzoek naar slagschaduw buiten de woning: in de tuin bv. Hier in de Kempen brengen we toch nogal wat tijd door in onze tuin

3 elementen waarvoor zeker hooggevoelige of hoogsensitieve mensen gevoelig zijn: 15 à 20 procent van onze bevolking is hoogsensitief en dus extra gevoelig.

  • Nergens wordt de WHO, the world health organisation, vermeld. De wereldgezondheidsorganisatie die de de nadelige gevolgen van de nabijheid van windturbines uitvoerig beschrijft.

 

Wat ontbreekt er nog?

  • Hoe ijsvorming op de wieken wordt bestreden
  • Hoe de controle op naleving van allerhande maatregelen moet gebeuren: door de milieupolitie van onze zone?

 

Onze conclusie: N-VA Lille is niet tegen groene energie, niet tegen windturbines maar wij kanten ons wel 100% tegen de huidige inplanting van de windturbines zoals ze vandaag in de twee aanvragen voorliggen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is