Schepencollege weigert stage van bestuurslid N-VA

Op 27 september 2011

De twintigjarige Elien Leys kreeg deze week te horen dat haar stage bij de jeugddienst van Lille om deontologische redenen niet mag doorgaan. De studente aan de Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Kempen (KHK) in Vorselaar engageerde zich onlangs bij de nieuwe Lilse fractie N-VA. De weigering door de gemeente stuit op veel onbegrip bij N-VA. "Elien Leys is hoofdanimator bij de Lilse speelpleinwerking en zet zich elke zondag in bij de Chiro", reageert gemeenteraadslid Geert Geens (N-VA). 'Het argument dat lidmaatschap van eender welke partij dergelijke stage onmogelijk maakt, is te gek voor woorden. Alsof uitkomen voor je eigen mening iemand ongeschikt maakt om twee weekjes stage te lopen bij de jeugddienst." Burgemeester Paul Diels (CD&V) blijft bij zijn standpunt. "Iemand met politieke ambities in de gemeente kan geen job uitvoeren of stage doen bij het gemeentebestuur. Zelfs onze eigen kinderen kregen geen job gij de gemeente. Dat heeft helemaal niets met N-VA op zich te maken", meent de burgemeester. Voor N-VA houdt die argumentatie geen steek. "Elien is zelf de dochter van CD&V-gemeenteraadslid Carine Buersens. Ze is al jaren hoofdanimator en rijdt zelfs met een auto van de gemeente rond", aldus Geert Geens.