Restauratiepremie voor molens te Lille en Buggenhout

Op 28 april 2011
  • In Stormen Sterk’ in Gierle (Lille)

De stenen graanwindmolen ‘In Stormen Sterk’, gelegen in de Molenstraat in het centrum van Gierle, is gebouwd in 1837, nadat een orkaan zijn voorganger, een houten staakmolen, had vernietigd. De molen prijkt sinds 1981 op de lijst van beschermde monumenten. Ondanks zijn molennaam kende de molen heel wat tegenslagen: een brand in 1940 en een gebroken ijzeren buitenroede in 1977. Nu is ‘In Stormen Sterk’ aan een grondige restauratiebeurt toe van zowel interieur als exterieur. Ter voorbereiding van deze werken zijn in 2009 het gevlucht en de staart.

De molen te Gierle. Molen te Buggenhout.

• Patattenmolen in Opstal (Buggenhout)

De Patattenmolen, gelegen in de Krapstraat, is gebouwd in 1816 en prijkt sinds 1998 op de lijst van beschermde monumenten. Zijn huidig uitzicht is een gevolg van zware beschietingen tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1921 is de door wind aangedreven maalinrichting vervangen door een mechanisch aangedreven installatie.

“De stenen molenromp is als elektromechanische maalderij uniek in het Vlaamse landschap,” verduidelijkt minister Bourgeois. “Dit restauratiedossier omvat de bakstenen molenkuip, de dakdichting van de molen en het plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk. In een tweede fase komt de houten vloerconstructie aan bod en zal de maalinrichting met Heemaf- motor als aandrijfmechanisme operationeel gemaakt worden.”

Het gemeentebestuur kocht de molen met de bedoeling er een socio-culturele bestemming aan te geven. Vandaag doet de molenaarswoning al dienst als vergaderzaal en polyvalente ruimte. Ook de chirolokalen en de boekenschuur bevinden zich op de molensite.