Onafhankelijk raadslid Geens richt afdeling van N-VA op

Op 22 november 2010

In minder dan twee jaar van de volgende gemeenteraadsverkiezingen duikt in Lille met N-VA een nieuwe fractie op. Ingenieur Geert Geens (46) uit Lille nam het voorzitterschap van de Lilse N-VA op zich. Geens begon na de vorige verkiezingen zijn politieke loopbaan met een zitje in de gemeenteraad bij het Vlaams Belang. Maar na strubbelingen met partijgenote Sandy Neel besliste hij eind vorig jaar om, net als Leo Smans, als onafhankelijke te gaan zetelen. "Ik ben nog altijd Vlaams-nationalist, maar dan gematigd en sociaal. Met de oprichting van N-VA willen we een poging doen om de absolute meerderheid van CD&V in Lille te bereiken", zegt Geens. "Leo Smans heeft zich intussen ook al aangesloten bij de N-VA. Een andere gemeenteraadslid vanuit de oppositie heeft ook al toegehapt. We hebben nog twee CD&V-gemeenteraadsleden en een schepen gecontacteerd, maar daarvan heeft nog niemand toegezegd." De N-VA wil er tegen de verkiezingen van 2012 staan met een eigen lijst. "We willen een beleid voor groot-Lille. Meer dan dertig jaar na de fusie denken velen nog in hokjes. We denken aan een grote polyvalente zaal waarvan elke inwoner gebruik kan maken", meent Geert Geens.