"Niets mis met trager schuld afbouwen"

Op 23 maart 2012

"De belastingen werden verhoogd zonder economische noodzaak", zegt Jan Stevens. "De schuld wordt verminderd, maar er is geen of nauwelijks beleid gevoerd. Er is niets fout met schulden trager af te bouwen. De meeste mensen hebben ook een langlopende rekening afgesloten voor de aankoop van hun huis. Volgens ons moet een gemeente bestuurd worden als een bedrijf, maar dan zonder een noodzaak tot winst. Met andere woorden: de gemeente moet zich maximaal inzetten om haar burgers een fijne plek te bieden om te leven. Zo'n beleid kan alleen vorm gegeven worden met doordachte meerjarenplannen. Maar het gemeentebestuur kijkt niet ver genoeg vooruit. Een mooi voorbeeld is zeker de oude melkerij. De jongste twaalf jaar zijn er zowat elk jaar belangrijke aanpassingswerken uitgevoerd. Die hebben uiteindelijk tot niks gediend, want nu is er beslist om dit gebouw grondig te restaureren en aan te passen aan de behoeften van vandaag."

250.020 verloren door Dexia

De val van Dexia en diens aandeelhouder de Gemeentelijke Holding was een tegenvaller voor de gemeenten. In 2008 kreeg Lille nog een dividend van 66.833 euro uitgekeerd. Na de financiële crisis viel dit jaarlijkse dividend weg. In 2009 ging de Gemeentelijke Holding op zoek naar vers kapitaal. Lille tekende in voor 250.020 euro. Geld dat het in rook zag opgaan na de vereffening van de holding.

Conclusie:

Lille heeft nog nauwelijks schulden. Vraag is waarom de gemeente dan in 2008 de belastingen verhoogde.