Helft van paarden in België illegaal

Op 21 april 2011

paardenverwaarlozing neemt toe

Sinds juli 2008 moeten paarden, pony's en ezels in ons land verplicht geregistreerd worden. De dieren moeten onder meer een microchip in de hals en een paspoort hebben, waardoor ze te allen tijde geïdentificeerd kunnen worden. Maar dat die verplichting nog door heel wat mensen in de wind wordt geslagen, blijkt uit cijfers die Kamerlid Flor Van Noppen (N-VA) opvroeg bij bevoegd minister Sabine Laruelle (MR). "In 2009 werden door het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV) 3.451 paarden gecontroleerd", zegt Flor Van Noppen. 'Van dat aantal bleek liefst 41% niet in orde met de registratie." Volgens een schatting van het FAVV zouden er vandaag in ons land zeker 50.000 'ongeregistreerde', en dus illegale, paarden zijn.

"De registratie werd onder meer ingevoerd in het belang van de voedselveiligheid", zegt Flor Van Noppen. "Alleen zo kan worden vermeden dat zieke paarden of sportpaarden die niet geschikt zijn voor consumptie, in het slachthuis belanden." Flor Van Noppen pleit voor meer controles op de registratie. Ook omdat volgens hem een golf aan paardenverwaarlozing heerst in ons land. "Door de lage kostprijs van paarden en pony's (voor 400 tot 500 euro heb je er een, red.) laten almaar meer mensen zich verleiden tot een impulsaankoop. Pas later komen ze erachter dat zo'n dier gemakkelijk 250 euro (per maand) kost, waarna ze het aan zijn of haar lot overlaten. Het zijn vaak deze paarden die niet geregistreerd zijn, en waarvan het onmogelijk is om de eigenaar terug te vinden."

250 euro boete

Bij de FOD Volksgezondheid, waaronder dierenwelzijn valt, kennen ze de problematiek. "Vooral wanneer het heel warm of koud is, krijgen we extra meldingen van burgers of dierenrechtenorganisaties die ergens een dier hebben zien staan dat te weinig water of geen beschutting heeft", zegt woordvoerder Jan Eyckmans. Dat er nood is aan extra controles, wordt door de FOD Volksgezondheid ontkend. "Wij controleren veel, en er zijn intussen al bijna 200.000 dieren geregistreerd", zegt Jan Eyckmans. "Personen die betrapt worden met een niet-geregistreerd dier, krijgen meestal eerst een waarschuwing. Als ze bij een hercontrole opnieuw tegen de lamp lopen, riskeren ze een boete die begint vanaf 250 euro."