Onderhoudsplan beton- en asfaltwegen goedgekeurd

Op 29 juni 2020, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën
Onderhoudsplan beton- en asfaltwegen goedgekeurd

Afgelopen gemeenteraad werden twee belangrijke dossiers goedgekeurd voor het herstel van onze beton -en asfaltwegen.

Betonwegen

Voor de betonwegen zullen herstellingen worden uitgevoerd in 2020-2021. De selectie van de straten is gebeurd door technische experten. Hierbij is wel rekening gehouden met een goede mix van autowegen en belangrijke fietsknooppunten. De voegen tussen de betonplaten zullen ook heropgevoegd worden gezien er hier een veiligheidsrisico rees voor fietsers.

"Het is echter onmogelijk om een volledige herstelling door te voeren van al onze betonwegen deze legislatuur," zegt schepen van openbare werken Tom Kersemans, "De komende jaren zullen dus nog bijkomende herstellingen gebeuren maar we moeten ergens starten"

De betonwegen die in 2020-2021 zullen worden aangepakt zijn: Borze, Boskant, Boskapelstraat, Broekzijstraat, Bruinstraat, Kabienstraat, Steenrijen, Moereind, Beulk, Baan, Beek, Poeyelheide, Osseneersels, Ruilverkaveling en de Dingdongen. Het kan zijn dat er nog straten uitgehaald worden of toegevoegd na bespreking en gunning van het dossier.

Asfaltwegen

Voor onze asfaltwegen zal een studiebureau worden aangesteld.en deze zullen in 2021-2022 worden aangepakt. U zal ook opmerken dat er bij de betonwegen meer straten in lille en Gierle inzitten, dit heeft enkel en alleen te maken met het feit dat er historisch gezien meer betonwegen zijn aangelegd in deze dorpen. Voor asfaltwegen zal het plaatje er heel anders uitzien. "In de eerste fases is het natuurlijk belangrijk dat er eerst ingegrepen wordt op de plaatsen waar de noden het hoogst zijn, daar zijn we het allemaal over eens," sluit Tom Kersemans zijn betoog af.

Bedankt aan onze professionele mensen op het gemeentehuis om dit dossier zo snel rond te krijgen!