Herinrichting Begraafplaats Lille

Op 20 december 2020

Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Studie herinrichten begraafplaats Lille

De begraafplaats van Lille heeft te maken met een nijpend plaatsgebrek. Dit is niet nieuw, al in de vorige legislatuur zat dit er aan te komen, maar toen is er niet voor een toekomstgerichte oplossing gekozen. Onze bestuurscoalitie is vorig jaar in actie gekomen en is gestart met het aanplakken van graven van voor 1980. Dit kennisgevingsproces duurt ongeveer een jaar, om alle nabestaanden de kans te geven na te denken of ze een graf willen behouden of niet. De ruimte die vrijkomt moet optimaal benut kunnen worden, met een goed evenwicht tussen reguliere begraafplaatsen en het urnenveld. Een studie dient hiervoor te worden opgemaakt.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 28.925,62 € excl. btw of 35.000,00 € incl. 21% btw

Veel te veel geld voor een studie die even goed kan uitgevoerd worden door het eigen personeel, aldus oppositiepartij CD&V. Graag herinneren wij hen aan het non-beleid dat zij jarenlang gevoerd hebben op het vlak van begraafplaatsbeheer. Een non-beleid en dus ook geen visie naar de toekomst waardoor onze burgemeester tevens schepen voor begraafplaatsen vandaag wordt geconfronteerd met een begraafplaats die half 2021 haar limiet heeft bereikt.

Om nog maar te zwijgen van de flater die CD&V in 2010 beging. De toenmalige bestuursploeg slaagde er toen in om een hele rij grafzerken te laten verwijderen door de gemeentearbeiders maar de menselijke resten niet te laten verwijderen. Met als opdracht: “Leg de volgenden er maar bovenop.” Daar zijn ze na een tijdje mee moeten stoppen omdat de arbeiders telkens opnieuw op menselijke resten stootten bij de aanmaak van een nieuw graf. Klap op de vuurpijl: er is nooit een registratie bijgehouden van welke graven er toen verwijderd zijn. Tijdens de gemeenteraad beweerde voormalig schepen Ann Van Mechelen, thans onafhankelijk raadslid, dat de huidige ploeg in dit dossier te weinig naar de mensen luistert.

N-VA en Groen kiezen resoluut voor de visie dat onze begraafplaatsen geen plaats van verdriet maar een plek van troost en rust zullen zijn. Waar het aangenaam vertoeven is terwijl we onze geliefden en vrienden kunnen herdenken in een oase van groen. We willen wel benadrukken dat de begraafplaats netjes onderhouden wordt door onze groenarbeiders maar ze is opgebruikt, afgeleefd; tijd voor verandering!

Onze schepen voor begraafplaatsen kijkt alvast uit naar de verfraaiing van de kinderbegraafplaats, waarvan geen grafjes moeten verdwijnen tenzij de familie het zo beslist en de hernieuwde aanleg van de sterrenweide zodat ook ongeboren leven kan geëerd worden.