Hondenlosloopzone op gemeenteraad

Op 30 mei 2017

Hondenlosloopzone correct omkaderd

De N-VA fractie agendeerde op de gemeenteraad hoe concreet de plannen voor de hondenlosloopzone al uitgewerkt zijn: wordt het terrein omheind? Worden grote en kleine honden gescheiden zoals in sommige andere losloopzones?

Schepen Vloemans (CD&V) antwoordde dat het om een niet-omheind terrein gaat van 8 ha maar dat er een bareel komt en dat er al een reglement bestaat. Niet bepaald, volgens fractieleider Marleen Peeters, in het toegankelijkheidsreglement openbare bossen gemeente Lille worden welgeteld drie en een half lijnen aan de losloopzone besteed. “Een reglement is meer dan twee zinnetjes over hoe hondenpoep in een zakje moet. Zou het niet beter zijn om naar voorbeeld van bijvoorbeeld Ninove een reglement hondenlosloopzone op te stellen waarin specifiek omschreven wordt hoe hond en baasje zich moeten gedragen? Daarnaast lijkt het ons ook een goed idee om naar voorbeeld van Nijlen een “hondenfolder” samen te stellen en die te verdelen onder hondenliefhebbers en wie vragen heeft bij de losloopzone.”

De twee verzoeken werden ter stemming gebracht en unaniem goedgekeurd. Tenslotte vroeg  de N-VA fractie om de nodige druk uit te oefenen op ANB (Agentschap Natuur en Bos): de gemeente Lille wacht blijkbaar al sinds januari 2015 op de juist signalisatiebordjes. Wel heel erg lang!