Lille bestrijdt deze crisis samen met jou

Op 11 mei 2020, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën, Sociaal weefsel en OCMW

Ook in coronatijden blijven de gemeentelijke diensten draaien. Onze mandatarissen, schepenen en burgemeester zitten niet stil. Het gemeentehuis mag dan niet meer toegankelijk zijn zonder afspraak, achter de schermen wordt heel wat werk verzet. We zetten de afgekondigde maatregelen dan ook graag om in realiseerbare doelstellingen voor onze gemeente.

Winkelende klanten scheiden

Materialen zoals nadarhekken kunnen, indien nodig, uitgeleend worden aan de Lilse grootwarenhuizen en doe-het-zelfzaken. Op die manier kunnen binnen- en buitengaande klanten gescheiden blijven en kan men wachtrijen duidelijk aangeven. De gemeente stelt ze gratis ter beschikking.

Plexiglazen wanden voor handelaars

Er werden plexiglazen wanden gebouwd bij verschillende lokale handelaars. Dat gebeurde door onze gemeentearbeiders. Zij worden kosteloos aan de handelaars uitgeleend. De plaatsing gebeurde in drie fases:

1. Apothekers, dokters, gemeentehuis en OCMW
  2. Bakkers, slagers en kleine voedingszaken
  3. Zaken waar afhaalmaaltijden mogelijk zijn

Hoofdbibliotheek blijft open

Omdat de nood aan afwisselende vrijetijdsbesteding hoog is, blijft de hoofdbibliotheek open, weliswaar onder gewijzigde voorwaarden. Het uitleenbaar materiaal kan enkel online besteld worden en wordt in de inkomhal op een bepaald uur klaargelegd. Zo kunnen bezoekers elkaar niet kruisen. Binnengebracht materiaal wordt eerst ontsmet voor het opnieuw uitgeleend wordt.

Acties tegen eenzaamheid

Team welzijn en de maatschappelijk werkers hebben alle 70-plussers uit onze gemeente opgebeld om na te gaan hoe ze het stellen. Ze deden dat zowel voor koppels als voor alleenstaanden. Voelen zij zich nog gezond? Komen zij aan voldoende sociaal contact via telefoon of internet? In tijden van crisis zijn die vragen zeer belangrijk voor onze ouderen. Eenzaamheid is nu vaak nog slopender dan op andere momenten.

Corona-infolijn

In samenwerking met de huisartsenkringen binnen onze gemeente werd een corona-infolijn opgezet om de huisartsen te ontlasten. Zo kunnen zij zich ten volle focussen op hun kerntaak: het verzorgen van hun patiënten.

Aankoop beschermingsmiddelen

We maakten gebruik van financiële reserves om persoonlijke beschermingsmiddelen (chirurgische maskers, overalls, ontsmettingsgels) aan te kopen voor thuisverplegers, huisartsen, woonzorgcentrum Lindelo en vzw Het Gielsbos.