Gemeenteraad oktober '21

Gemeenteraad oktober 2021

Nieuwe samenwerkingsovereenkomst Krawatencross

Al vele jaren, sinds 1992, wordt de Krawatencross georganiseerd op de terreinen van de Lilse Bergen. Het is dan ook een geweldig sportevenement waar vele supporters en sympathisanten van het veldrijden vanuit heel Vlaanderen naar komen afgezakt. De gemeente Lille is natuurlijk een belangrijke partner voor de organisatoren van dit evenement, nl. De Moedige Supporters vzw. Om de samenwerking voor de volgende edities even vlot te laten verlopen, zijn er klare afspraken gemaakt en verzameld in een samenwerkingsvoorstel, dat tijdens de gemeenteraad van oktober werd goedgekeurd. De gemeente Lille zal voor de organisatie van de Krawatencross de nodige logistieke en financiële ondersteuning bieden, waaronder ook een tussenkomst voor een medische hulppost. De Krawatencross belooft op haar beurt de nodige visibiliteit voor de gemeente. Natuurlijk is de belangrijkste reden dat we hopen dat de Krawatencross nog heel wat jaren zal kunnen georganiseerd worden in onze gemeente.

Aankoop gronden en selectieleidraad voor de gunning van een nieuw veiligheidscentrum

In Lille op de KMO-zone Achterstenhoek zal in de toekomst een veiligheidscentrum gebouwd worden waar een nieuwe brandweerkazerne, lokale politie en rode kruis hun intrek zullen nemen. Lille maakt met 11 andere gemeenten deel uit van de brandweerzone Taxandria, maar heeft in tegenstelling tot bijna alle andere gemeenten uit de zone geen eigen brandweerkazerne. Het is al heel lang een oud zeer: Lille wordt bediend door veel verschillende brandweerkazernes in de buurt (Malle, Beerse, Turnhout of Herentals), maar als er kaarten getoond moeten worden met de aanrijtijden van brandweer kleuren vele gebieden op ons grondgebied rood, wat wil zeggen dat er niet gegarandeerd kan worden dat de brandweer in deze gebieden binnen de vooropgestelde aanrijtijden kunnen arriveren en bij een brand komt het er echt op aan om de situatie snel onder controle te brengen.

De gemeente koopt samen met het IOK een aantal niet-ontsloten gronden op in de KMO-zone. Op een deel van de gronden zal het veiligheidscentrum gebouwd worden en het andere gedeelte zal worden gebruikt om het recyclagepart te vergroten. Op de gemeenteraad werd niet alleen de aankoop van de gronden goedgekeurd, maar ook de selectieleidraad en gunningswijze werden goedgekeurd voor het ontwerp en de bouw van het veiligheidscentrum.

Een bakhuis voor de molen van Gierle

In Gierle staat de mooie witte molen "In Stormen Sterk". Deze werd enkele jaren geleden volledig gerestaureerd. Om de toeristische waarde van deze molen te ondersteunen is er gekozen voor de bouw van een bakhuis met aangrenzende sanitaire voorzieningen. Op de gemeenteraad van oktober werd de gunningswijze en de lastvoorwaarden voor de bouw hiervan goedgekeurd.

Goedkeuring retributiereglement voor groepsaankoop jeneverbekers

We moeten allemaal ons steentje bijdragen om minder afval te produceren en bij grote evenementen zoals de jaarlijkse jaarmarkt in Lille wordt er heel wat jeneverbekertjes weggegooid. De gemeente ondersteunt de lokale verenigingen door een groepsaankoop voor herbruikbare jeneverbekers te organiseren. Het retributiereglement hiervoor werd op de gemeenteraad eenparig goedgekeurd.