Een moderne bibliotheek én speelotheek

Op 5 september 2020, over deze onderwerpen: Cultuur & erfgoed, Jeugd, Senioren
E-boekenplatform en speelotheek

Er konden reeds boeken, strips, luisterboeken, dvd’s en cd’s uitgeleend worden in onze bibliotheek. Echter we leven steeds meer in een wereld van smartphones, tablets en e-readers. Daarom wordt er geïnvesteerd in een digitale ontsluiting van ons leesmateriaal. We beogen een uitgebouwd e-boekenplatform, in samenwerking met cultuurconnect.

We voorzien in de beginperiode een 3000-tal werken. Dit wordt een gezond evenwicht tussen fictie en non-fictie. Deze zullen voornamelijk in het Nederlands zijn, maar we voorzien ook een selectie werken in het Engels. Er zullen ook enkele e-readers ter beschikking worden gesteld voor inwoners die de technologie graag eerst willen testen. We hoepen dat we met deze digitalisering de drempel van een bibliotheekbezoek kunnen verlagen, en zo meer inwoners aan het lezen kunnen krijgen.

Onze inwoners zullen voor deze digitale ontsluiting natuurlijk geen extra kosten hoeven te betalen. Daarnaast zullen de boeken na een periode van 6 weken ook automatisch verdwijnen, waardoor je niet zelf deze boeken moet terugbrengen en je geen inleverboete zult moeten betalen. Handig toch?

In 2021 bestaat onze bibliotheek 25 jaar en starten we met een heuse speelotheek, vanaf dan kunnen onze inwoners gezelschapspellen ontlenen in de bibliotheek. Ook starten we met het ontlenen van videogames. Het staat buiten kijf dat videogames ook kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van onze jeugd. Daarnaast zijn sommige videogames visuele en narratologische pareltjes.

“De vooroordelen over gaming zijn volgens mij verleden tijd,” zegt Tom Kersemans, “We zijn ervan overtuigd dat games ook bijdragen aan de ontwikkeling van onze kinderen, denken we maar aan de vele games waarbij kinderen strategisch leren nadenken. Ik zou zeggen geniet met mate van gaming maar speel ook zeker voldoende buiten”.

De digitalisering van onze bibliotheek en de spelotheek kaderen in het nieuwe cultuurplan dat onze gemeente uitrolt, onder leiding van Schepen van Cultuur, Tom Kersemans.