Sneeuwtelefoon voor ouderen in de pijplijn

Op 16 december 2010

Volgens het politiereglement is iedereen verplicht om bij sneeuwval een veilige doorgang te maken voor voetgangers. De sneeuwtelefoon is een dienst die op vraag van ouderen en minder mobiele mensen iemand langs stuurt om de sneeuw op het voetpad voor hun woning te ruimen. In onder andere Roeselare, Ieper en Aalter bestaat het principe al. De pas opgerichte N-VA-afdeling van Lille wil het ook in eigen gemeente lanceren. "Senioren, hulpbehoevenden en minder mobiele inwoners zouden bij hevige sneeuwval naar de sneeuwtelefoon kunnen bellen", zegt Geert Geens. "Zelf zijn ze vaak niet in staat om dat te doen. En het is ook niet altijd evident om het aan buren of familie te vragen. Het gemeentebestuur kan het sneeuwruimen bijvoorbeeld in handen geven van de medewerkers van het sociaal huis van het OCMW."

raadslid Geert Geens

Geert Geens vindt niet dat deze nieuwe dienstverlening gratis moet zijn. "Geen enkele dienst van de gemeente is gratis, want de belastingbetaler betaalt altijd mee. In Ieper betaal je een forfetaire prijs van 10 euro voor het ijs- en sneeuwvrijmaken van het voetpad. In roeselare en Aalter is dat amper 2 euro. Ik laat het aan de bevoegde gemeente en OCMW-diensten over om te berekenen wat een correcte en te verantwoorden prijs is. Daarnaast moeten zij ook bepalen wie in aanmerking komt voor de hulp", zegt Geens.