Hoe masterplan een wensbeeld werd!

Op 28 oktober 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
masterplan

HOE EEN MASTERPLAN EEN WENSBEELD WERD

Als geestelijke vader van het wensbeeld (N-VA Lille heeft destijds via een agendapunt het wensbeeld dat wij “masterplan dorpskern Wechelderzande” hadden genoemd in de kijker geplaatst) zijn wij uiteraard verheugd. Wij hebben destijds via een folder in Wechelderzande onze aandachtspunten kenbaar gemaakt. Grotendeels kunnen wij deze terugvinden in het wensbeeld Wechelderzande. Onze fractie heeft het wensbeeld dan ook mee goedgekeurd, maar wij hebben wel de nodige bedenkingen en zullen de uitvoering van het wensbeeld van zeer nabij opvolgen. De dorpskern van Wechel ligt ons nauw aan het hart, zo is destijds ook ons masterplan ontstaan.

Wat vinden wij te weinig terug?

Het culturele element van de Wechelse school

Welke gemeente in de Kempen kan zich beroepen op een schilderschool met dergelijke grote namen als Heymans en van de Velde? En toch aarzelt de gemeente elke keer opnieuw om haar waardering te uiten.

Ook nu weer. Aansluitend op de goedkeuring van het wensbeeld hebben wij het agendapunt binnengebracht om in de nieuw verkaveling op de Beulk de namen van de vertegenwoordigers van de Wechelse schilderschool te nemen, in de eerste plaats van de Velde en dan vervolgens Crabeels, Rosseels en Hazledine.

Onze suggestie wordt op de lange baan geschoven, “misschien volgende keer”, “wij volgen de suggesties van de Heemkundige Kring”. Daar is natuurlijk niets mis mee om advies in te winnen, vinden ook wij, maar wanneer gaat de gemeente eindelijk eens kleur bekennen. Wat de Wechelse school voor onze gemeente zou kunnen betekenen, dat besef is er, in onze ogen, niet.

Monumenten. Architectuur

Wechelderzande is bijzonder rijk aan gebouwen die aan die Wechelse schilderschool kunnen gelinkt worden. Alhoewel wij maar al te goed beseffen dat de meeste daarvan in privé-handen zijn, kan het toch geen kwaad om een visie daaromtrent kenbaar te maken. Deze visie is er, volgens de burgemeester, maar wat is die visie dan wel?

Hof d’Intere: welke functie(s) voorziet de gemeente voor dit magniefieke gebouw dat al te lang in een verdomhoekje/ park heeft gestaan? Dat er een subsidiedossier onderweg is, is niet echt een antwoord op onze vraag.

De pastorij kan volgens ons perfect de gemeenschapsfunctie van de oude jongensschool overnemen. Wij zouden er graag een CADO in zien ontwikkeld zoals in Gierle. En uiteraard geen seniorenwoningen, zoals wel eens wordt gesuggereerd. Daar is in Wechelderzande elders plek voor. De tuin linken aan het park en een mooie doorsteek maken, dat is onze wens. Zodat ook de achterkant van Hof d’Intere opnieuw als echte voorkant kan fungeren. Wat de huidige ingang is eigenlijk de achterkant.

Zo vinden wij het voorstel van het studiebureau om tussen de openbare ruimte en de appartementen aan de rechterkant van de Vlimmersebaan een gebouw te voorzien, ronduit dwaas. Op die plek hebben de inwoners van Wechel nood aan ruimte om samen te komen, om kermis te vieren, om optredens bij te wonen. Wij hebben meer dan genoeg mooie gebouwen die we in ere moeten herstellen en openstellen voor publiek gebruik, Hof d’Intere, de pastorij, de kerk.

Ook over de functie van de kerk in het geheel hebben we weinig concreets gelezen.

Wij hebben ons ook gestoord aan het gebrek aan strakke timing in de fasering: 5 fasen verdeeld van 2017 tot 2022.  Maar hoe, wat, wanneer? Moet allemaal nog besproken worden. Zelfs de eerste fase: de parkeergaard. Wij staan er 100% achter maar hadden toch graag geweten of die er in 2017 komt.

Uiteraard liggen de financiële consequenties ons ook nauw aan het hart: wij zullen dit ook van nabij opvolgen. Wechel verdient een mooie dorpskern maar het moet betaalbaar blijven, ook voor de inwoners van morgen.

Onze allergrootste zorg is, heeft het huidige bestuur echt de wil om het goed te doen deze keer, bv. de suggesties ivm mobiliteit die we zeker kunnen waarderen, uit te voeren of zullen de huidige voorstellen verwaterd worden?  Is de uittekening van het wensbeeld een zoethoudertje of is het menens?

Wij willen zeker als bewakers van het wensbeeld dienst doen en onze suggesties mee in de kijker blijven zetten!