Knippen of niet knippen, dat is de vraag

Op 15 februari 2018, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën, Mobiliteit

De ongerustheid gaat al weken over de tongen van de bewoners van de Beulk, de Lange Weg, de Lodewijk Mercelislaan, en andere aanpalende straten, over de Beulk die men in het midden wil knippen voor gemotoriseerd verkeer. Ook het openbaar onderzoek dat lopende is heeft het over zo'n knip en in de bijbehorende plannen is duidelijk te zien hoe zo'n knip verwezelijkt zou kunnen worden. Enkele maanden geleden vroeg onze fractie op de gemeenteraad of er mobiliteitsgewijs goed nagedacht was over deze knip. Gezien de Pulsebaan vanaf het centrum tot aan het kruispunt met de Beulk zal worden ingericht als fietsstraat EN de Beulk geknipt zal worden, zou het sluipverkeer richting Vorselaar dat zich iedere ochtend en avond een weg baant door de Pulsebaan dan geen nieuwe, makkelijkere route zoeken, zoals bijvoorbeeld het Moereind? Het antwoord kon weinig soelaas bieden omdat verkeer blijkbaar toch "ergens rijden moet".

Groot was de opluchting van onze fractie dat het gemeentebestuur blijkbaar heeft beslist om de Beulk toch niet te knippen. Zou dit een voorbeeld van voortschrijdend inzicht kunnen zijn? Groter was echter de ontsteltenis toen we vaststelden dat de plannen en het openbaar onderzoek dat loopt echter met geen woord rept over het mogelijk niet aanleggen van deze knip. Als dit openbaar onderzoek wordt goedgekeurd zal er een vergunning worden afgeleverd voor de aanleg van een knip in de Beulk die 2 jaar geldig blijft. Dit gemeentebestuur heeft dus 2 jaar bedenktijd om nogmaals van gedachte te veranderen en de knip in de Beulk toch aan te leggen. Ditmaal kunnen ze dit doen zonder met de buurt te overleggen want ziedaar, de vergunningen zijn er al!

Onze N-VA fractie heeft daarom een bezwaarschrift ingediend m.b.t. dit openbaar onderzoek. Ons gemeentebestuur moet duidelijkheid verschaffen in deze materie. Dat kan door in de vergunning expliciet te vermelden dat de plannen gewijzigd zijn, er geen knip komt en dat deze ook niet vergund wordt. Ofwel moet de bestuurders van Lille hun huiswerk opnieuw maken, nieuwe plannen opstellen zonder knip en die dan laten vergunnen via de nodige procedures.

Is dit transparant en deugdelijk bestuur? Het antwoord laat zich al raden...

Nieuwsbericht in de Gazet Van Antwerpen op 15 februari 2018 door Bart Van den Langenbergh:

LILLE / WECHELDERZANDE - Komt er een knip in Beulk ter hoogte van de Lange Weg in Wechelderzande (Lille)? Volgens de fractie N-VA in Lille staat die knip wel degelijk in de aanvraag, terwijl het gemeentebestuur zo’n ingreep niet wil realiseren.

De fractie N-VA heeft een bezwaarschrift ingediend tegen de aanvraag van wegen- en rioleringswerkzaamheden op Beulk en Pulsebaan in Wechelderzande. De onduidelijkheid over een mogelijke knip in de weg Beulk is daarvoor de aanleiding. “De technische dienst heeft me tweemaal meegedeeld dat de knip er niet gaat komen omdat de tijd daar niet rijp voor is”, zegt Marleen Peeters (N-VA). “Maar het onderzoek loopt wel degelijk met knip, wat foutieve informatie is voor de burger die het onderzoek komt inkijken. Daarbij komt dat, als de aanvraag wordt vergund, dat met een knip is. Zo’n vergunning is twee jaar geldig. Wat nu beslist is door het schepencollege kan gedurende die twee jaar zonder enig probleem teruggedraaid worden. Zo kan de knip nog wel aangelegd worden.”

De oppositiepartij vraagt dat de gemeente correcte informatie in het dossier laat opnemen om verwarring over de mogelijke knip te voorkomen.

Burgemeester Paul Diels (CD&V) van Lille bevestigde dinsdag dat de knip op Beulk niet wordt gerealiseerd. “We gaan wel een verkeersremmer laten installeren”, reageert hij.

bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20180214_03358277/knip-of-geen-knip-op-beulk